Wees welkom bij de vierde editie van Ladies of Data! Een inclusief evenement voor iedereen die geïnteresseerd is in data science & diversiteit.
In de 2023-versie van Ladies of Data besteden we aandacht aan netwerken, vanuit data science perspectief maar ook vanuit persoonlijk perspectief. We sluiten daarom af met een borrel, waar gasten elkaar kunnen ontmoeten, zich kunnen mengen en mee kunnen discussiëren over verschillende onderwerpen.
*Ladies of Data is een Engelstalig event
Als we aan een netwerk denken, denken we al snel aan sociale netwerken zoals Facebook, Twitter of LinkedIn, omdat ze deel uitmaken van ons dagelijkse leven. Deze sociale netwerken die we gebruiken om online te communiceren, zijn slechts een van de vele soorten netwerken die we dagelijks zien. Als we de trein nemen om naar het werk te gaan, maken we gebruik van het spoorwegnet. Als we geld pinnen, maken we deel uit van een netwerk dat ons met de bank verbindt. Als we een product online kopen, verbinden we ons met een gedefinieerde reeks voorkeuren over producten die ook een netwerk vormen. Bedrijven concurreren met elkaar in een netwerk, aangezien de meeste marktaanbiedingen gerelateerd zijn aan meerdere andere aanbiedingen. Data Scientists zijn zich er steeds meer van bewust hoe cruciaal netwerken zijn om de wereld om ons heen te begrijpen. Bijna alles heeft een relationeel aspect dat kan worden gemodelleerd als een netwerk, en de weinige dingen die dat niet doen, zijn waarschijnlijk nog steeds ingebed in een netwerk.
Claudia Zucca is Universitair Docent aan de Jheronimus Academy of Data Science en Tilburg University. Ze heeft een Ph.D. van de Universiteit van Exeter en werkte eerder als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Glasgow. Ze is ook een Marie Curie-alumna. Haar onderzoek richt zich op data-analyse, met name netwerkanalyse, toegepast op het domein van de sociale wetenschappen, zoals politieke meningsvorming, het introduceren van innovatie in organisaties en de implementatie van gezondheidsbeleid.
Doreen Posthuma is senior data scientist bij bol.com, het grootste e-commerce platform van de Benelux. Ze behaalde haar MSc in Econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar academische jaren deed ze ervaring op in verschillende gebieden, van het schrijven van een artikel over extreme waarden in schaatsrecords tot het werken als risicoanalist in consultancy. Ze werkt al 3,5 jaar bij bol.com als data scientist. Haar expertises liggen op het gebied van forecasting en het fraude domein. Momenteel werkt ze op de afdeling Kwaliteit & Productcatalogus bij bol.com.
“In deze talk praat ik over hoe we netwerkanalyses hebben geïmplementeerd om fraude te bestrijden bij bol.com. Ik begin met een korte inleiding over fraude in de online detailhandel, voordat ik inga op hoe we netwerkanalyses zijn gaan gebruiken @bol.com om grote fraudeurs op te sporen die meerdere accounts gebruiken. Ik zal het grafiekgegevensmodel bespreken dat we hebben gebruikt, hoe we grafiekquery’s toepassen en welke algoritmen op deze grafieken kunnen worden uitgevoerd. Aan het einde van mijn presentatie heeft u een beter begrip van hoe netwerkanalyse een krachtig hulpmiddel kan zijn voor het identificeren en voorkomen van fraude in de e-commerce-industrie.“
Dr. Ksenia Podoynitsyna is Associate Professor in Data-Driven Entrepreneurship bij JADS. Ze is ook programmadirecteur voor de master “Data Science in Business and Entrepreneurship” en is hoofd van de onderzoekseenheid Data Entrepreneurship bij JADS. Haar onderzoek richt zich op de manieren waarop gegevens het mogelijk maken om waarde te creëren en vast te leggen door middel van innovatieve bedrijfsmodellen, ecosystemen en platforms, en op risico- en onzekerheidsbeheer in nieuwe organisaties. Ksenia doet graag onderzoek met duidelijke zakelijke en maatschappelijke implicaties, zoals in Ph.D. projecten gefinancierd door de EU, EIT KIC InnoEnergy, Philips, CZ en KPN.
Pommeline is Product Owner van het B2B-datateam bij DPG Media, een toonaangevend mediabedrijf in België en Nederland. Haar team van data-engineers voedt de advertentiedomeinen door hen op een kwalitatieve en kosteneffectieve manier te voorzien van de juiste gegevens voor analyse- en rapportagedoeleinden. Pommeline voelt zich al helemaal thuis bij JADS: ze is vorig jaar gestart met de Professional Education opleiding Data Science voor Business Managers en werkt momenteel aan een casus voor haar organisatie.